Když kupujete ojeté auto, trvejte na testovací jízdě. Na co bychom si měli dát největší pozor?
Počet prodaných vozů každým rokem stoupá a dá se říct, že na trhu jsou stále lepší auta. Přesto se stále najde celá řada vykutálených podvodníčků, kteří by nás nejraději "vzali na hůl". Testovací jízda by měla být samozřejmostí, na co se však během ní zaměřit? Jak poznáme, že některé komponenty jsou na hranici životnosti nebo dokonce za ní?
Nákup ojetého vozidla nabízí mnoho nástrah, které je potřeba pečlivým výběrem co nejvíce eliminovat. Ať už jde o exteriér či interiér. Mnoho věcí však poznáte až během testovací jízdy. Zaměřme se tedy právě na ni. Jak ji správně absolvovat a na jaké části vozidla je dobré si dávat největší pozor?
Motor a převodovka
Začněte nejdříve pomalým rozjížděním. Chod motoru by měl být plynulý, bez jakéhokoliv škubání. Pomalu zrychlujte až do maximálních otáček. V záběru motoru by neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu. Pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit. Potom by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu.
U manuální převodovky musí jít rychlosti zařadit lehce, plynule a přesně. Řazení vyzkoušejte při pomalé, klidné jízdě i při sportovní jízdě s vytáčením otáček do maxima.
U automatické převodovky se nesmí ozývat žádné zvuky, které by signalizovaly, že reakce nebyla okamžitá. Přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů. Pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce.
Sbíhavost a brzdy
Na rovném úseku dejte za jízdy na moment ruce z volantu - uvidíte, zda auto „netáhne“ do stran. Totéž zkuste při zvyšování a snižování rychlosti.
Účinnost brzd ověříte pak při prudkém brzdění z vysoké rychlosti. Pokud se ozvou nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace, očekávejte velkou investici do opravy. Důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost. Na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte. Pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky.
Podvozek a tlumiče
Ještě před jízdou zkuste jednoduchý test. Zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat. Rozhodně by nemělo v houpání pokračovat... Při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu.
Rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení. Tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod. Takže tady dbát zvýšené pozornosti.
Poloosy a ložiska kol
Na test poloos je třeba vybrat místo, kde je možné zatáčet na obě strany. Od pomalého rozjíždění do kruhu přejděte k razantnějšímu přidávání plynu. Neměly by se ozývat žádné neobvyklé zvuky, zejména byste neměli slyšet zvuky podobné přeskakování řetězu na ozubeném kole. Pokud se tak stane, poloosa je špatná.
Opotřebení ložisek kol se projeví slyšitelným „hučením“. Za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu. Poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení. Opotřebované ložisko totiž začne při zatížení výrazně „hučet“ a neznačí nic dobrého...
Výfuk a katalyzátor
Na závadu výfuku nebo katalyzátoru by vás mělo upozornit „zvonění“ - kovový, cinkavý zvuk. Signalizuje, že jsou poškozeny vnitřní části. Vůz následně neprojde přes STK.
KAM DÁL: Šílené socialistické hity: Neposlušné tenisky, večírek Sagvana Tofiho a rozebrané auto na jeden nádech.