Třikrát větší než Jupiter. Astronomové našli novou planetu

Planetka Juno byla dlouho pokládána za planetu

Největší planeta naší sluneční soustavy se musí červenat. Astronomové totiž v planetárnísoustravě hvězdy Kepler-88 našli obří planetu. Nekonečný vesmír se tak představuje v dalším naprosto neuvěřitelném detailu.

Astronomové zjistili, že v planetární soustavě hvězdy Kepler-88 je vedle dvou již známých planet ještě třetí, a to obří. Odhadují, že má třikrát větší hmotnost než největší planeta Sluneční soustavy Jupiter. Vědeckou zprávu o objevu této planety s označením Kepler-88 d zveřejnil odborný časopis Astronomical Journal.

Systém hvězdy Kepler-88, podobné našemu Slunci, se nachází v souhvězdí Lyry a od Země je vzdálený přibližně 1200 světelných let. Jeden světelný rok je vzdálenost, kterou urazí světlo za rok, tedy téměř deset bilionů kilometrů.

Teleskop z NASA

Obří exoplaneta (planeta mimo Sluneční soustavu) obkrouží svou hvězdu Kepler-88 na eliptické dráze jednou za dobu čtyř pozemských let. Dvěma dalším členům této soustavy to trvá mnohem kratší dobu. Kepler-88 b, který je menší než Neptun, to zvládne za 11 dnů a Kepler-88 c, velký asi jako Jupiter, za 22 dnů.

Astronomové existenci Kepleru-88 d zjistili až po šesti letech studování údajů získaných Keplerovým vesmírným dalekohledem amerického Národního úřadu pro letectví a vesmír (NASA).

Tento teleskop přestal NASA sloužit před dvěma lety po vyčerpání paliva. Během své devítileté činnosti v hlubokém vesmíru objevil více než 2600 planet existujících mimo náš planetární systém. Mnohé z nich by podle hodnocení vědců mohly být slibným místem pro existenci života.

KAM DÁL: NASA vyšle na Mars nové průzkumné vozidlo. Jméno vymyslel sedmiletý chlapec